3.98/5 (55)
Przedszkole Wola Warszawa – Karuzella, placówka nr 1.
Zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą 😉
O NAS - CENTRUM EDUKACJI I ZABAWY
O nas / Przedszkole Wola Warszawa/ Karuzella nr 1 - Czyste Przedszkole
Jako pierwsi w Warszawie i na razie jedyni "na Woli" otrzymaliśmy Certyfikat Programu 😉
Misją naszego Przedszkola jest dobro Dziecka oraz tworzenie jak najlepszych warunków dla jego wszechstronnego rozwoju.
W Przedszkolu pracuje wykwalifikowana kadra nauczycieli i wychowawców, którzy z wielką pasją i zaangażowaniem wprowadzają dzieci w świat nauki poprzez zabawę.
U nas Dzieci czują się bezpiecznie i komfortowo. Dzięki temu, że pracujemy z małymi grupami, każde Dziecko może liczyć na jeszcze więcej uwagi i zaangażowania ze strony nauczycieli, co stwarza szansę rozwoju na miarę jego możliwości oraz właściwe przygotowanie do następnego etapu edukacyjnego, jakim jest nauka w szkole.
Opieka sprawowana jest w godzinach 7.00-18.00
Zapraszamy Dzieci od 2 do 5 lat.
Zajęcia / Przedszkole Wola Warszawa / Karuzella nr 1 - Czyste Przedszkole
Zapewniamy:
- zajęcia adaptacyjne w poszczególnych grupach wiekowych
- wykształcony i doświadczony personel z kreatywnym podejściem do Dzieci
- każdy wychowawca jest przeszkolony z zakresu pierwszej pomocy
- realizację programu zatwierdzonego przez MEN
- indywidualne podejście do każdego Dziecka
Zajęcia dodatkowe w cenie pakietu:
- zajęcia z j. angielskiego – British School plus Baby Beetles
- zajęcia taneczno-rytmiczne z profesjonalnymi instruktorami
- gimnastyka, zajęcia sportowe
- sensoryka - poznawanie świata wszystkimi zmysłami
- arteterapia
- wprowadzenie do dziecięcej matematyki
- zajęcia plastyczno-techniczne
- zajęcia przyrodnicze i ekologiczne
- zajęcia kulinarne (mały „Master Chef”)
- udział w przedstawieniach teatralnych
- ćwiczenia logopedyczne prowadzone przez logopedę, opinia logopedy dla Dzieci ok. 3 roku życia
- opieka psychologa, ogólnorozwojowe zajęcia z psychologiem
- warsztaty dobrych manier
- origami (podstawy, nauka trzymania nożyczek, poznawanie figur geometrycznych)
- zajęcia ADAPTACYJNE po podpisaniu umowy
- dietetyka w ramach czesnego
- prezentacje multimedialne, kino
- uroczystości z udziałem Rodziców
wycieczki (Dzieci 3-5 lat) - eksperymenty
- warsztaty ceramiczne, tworzenia kredek, świeczek, mydełek itp.
Dodatkowo w grupie Sówki (4-5 lat):
- język angielski w zwiększonym wymiarze
- nauka matematyki z LEGO® oraz metodą E. Gruszczyk-Kolczyńskiej
- zajęcia polonistyczne
- zajęcia przyrodnicze
- rozwój myślenia logicznego i przestrzennego
- rozwiązywanie zadań tekstowych
- podstawy działania na liczbach i rozumowania algebraicznego
Więcej na stronie www Karuzelli 😉
Język angielski / Przedszkole Wola Warszawa / Karuzella nr 1 - Czyste Przedszkole
Zajęcia z języka angielskiego odbywają się codziennie. Oprócz regularnych zajęć z lektorem do nauczania języka angielskiego korzystamy z kursu Baby Beetles. Jest przeznaczony dla Dzieci w wieku od 0 do 4 lat. Kurs opiera się na materiałach multimedialnych. Dzieci uczą się poprzez zabawę, rysowanie/kolorowanie, śpiewanie piosenek i oglądanie filmów animowanych. Celem kursu jest zapoznanie dzieci z ponad 160 słowami i zwrotami angielskimi, a także nauka odpowiednich zachowań w określonych sytuacjach.
Karuzella współpracuje ze szkołą językową British School. British School jest siecią szkół językowych działającą od 20 lat. Placówka British School, z którą współpracuje KARUZELLA działa już 7 lat i specjalizuje się głównie w nauczaniu Dzieci i młodzieży. Uczymy głównie metodą komunikacyjną stawiając na rozwijanie sprawności porozumiewania się w języku angielskim. Uczymy efektywnie i jednocześnie dobrze bawimy się z Dziećmi, dlatego nasze zajęcia cieszą się dużą popularnością wśród Dzieci i ich Rodziców.
Przeczytaj o naszym Partnerze Merytorycznym
Metody pracy / Przedszkole Wola Warszawa / Karuzella nr 1 - Czyste Przedszkole
Pracujemy w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego, określoną przez MEN oraz dodatkowo wykorzystujemy metody:
Pedagogika Zabawy
Odwołuje się do najbardziej źródłowych cech zabawy zapewniając:
- dobrowolność uczestnictwa
- wszystkie poziomy komunikowania
- różnorodne środki wyrazu
- pozytywne przeżycia, radość u najmłodszych
- brak rywalizacji w grupie
Metoda ukierunkowuje organizowanie codziennych działań pedagogicznych. Za pomocą prostych przedmiotów codziennego użytku dziecko przenosi się w świat fantazji, bawi się i poznaje to, co dla niego niedostępne. Karuzella zapewni Dzieciom zabawy rozluźniające, odprężające, wykorzystujące ruch, taniec, gest, likwidujące napięcie mięśni i napięcie psychiczne, zabawy integrujące grupę co ważne jest w okresie adaptacji.
Metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz
Metoda dobrego startu to system ćwiczeń oddziałujących przede wszystkim na procesy instrumentalne: percepcyjne i motoryczne. Zasadniczą rolę odgrywają w tej metodzie trzy elementy:
- wzrokowy (wzory graficzne)
- słuchowy (piosenka)
- motoryczny (wykonywanie ruchów zorganizowanych w czasie i przestrzeni, odtwarzanie wzorów graficznych, zharmonizowanych z rytmem piosenki)
Ćwiczenia stosowane w tej metodzie prowadzą do większej harmonii rozwoju psychoruchowego Dziecka, dlatego jest to doskonały sposób na przygotowanie przedszkolaka do późniejszej nauki czytania i pisania.
Metoda Gimnastyki Twórczej R. Labana
Dzięki tej metodzie Dzieci poznają nowe sposoby wyrażania siebie i swoich odczuć poprzez ruch własnego ciała zgodnie z rytmem muzyki lub własnej wyobraźni. Operuje się tu zadaniami ruchowymi otwartymi i zamkniętymi, opowieścią ruchową, ruchem zabawowo – naśladowczym, inscenizacją, improwizacją ruchową, pantomimą, mimiką, ćwiczeniami muzyczno – ruchowymi przy użyciu instrumentów perkusyjnych, oraz muzyki żywej i mechanicznej, zabawami rytmiczno – tanecznymi, elementami tańców regionalnych i narodowych, które komponuje się w małe układy.
Metoda daje Dzieciom możliwość:
- wyczucia własnego ciała
- wyczucia przestrzeni
- wyczucia ciężaru ciała (siły)
- doskonalenia płynności ruchów
- kształtowania umiejętności współdziałania z partnerem, grupą.
Metoda aktywnego słuchania muzyki według Batii Strauss
Przybliża Dzieciom muzykę klasyczną. Przedszkolaki aktywnie słuchając, wykonują proste ruchy rytmiczne siedząc, lub proste ruchy taneczne proponowane przez nauczyciela. Poprzez kontakt z muzyką rozwijają się u Dziecka dodatnie cechy charakteru, zdolności poznawcze, a cała osobowość kształtowana jest harmonijnie i wielostronnie.
Edukacja matematyczna metodą prof. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej
Koncepcja wspomagania rozwoju umysłowego Dzieci wraz z edukacją matematyczną realizowana tak, aby zapewnić im sukcesy w nauce. Program łączy intensywny rozwój intelektualny z kształtowaniem odporności emocjonalnej oraz z ćwiczeniem umiejętności matematycznych. Najważniejsze w tej edukacji są osobiste doświadczenia Dziecka. To one stanowią budulec, z którego Dziecko tworzy pojęcia i umiejętności. Program edukacji matematycznej wg Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej obejmuje następujące kręgi tematyczne: Orientacja przestrzenna, Rytmy, Kształtowanie umiejętności liczenia, a także dodawania i odejmowania, Wspomaganie rozwoju operacyjnego rozumowania, Rozwijanie umiejętności mierzenia długości, Klasyfikacja, Układanie i rozwiązywanie zadań arytmetycznych, Zapoznanie Dzieci z wagą i sensem ważenia, Mierzenie płynów, Intuicje geometryczne, Konstruowanie gier przez Dzieci.
Korzyści ze stosowania tej metody:
- rozwój umiejętności matematycznych
- ćwiczenie odporności emocjonalnej
- budowanie pozytywnego obrazu samego siebie
- stymulowanie uzdolnień matematycznych u Dzieci i dobrze przygotowuje je do nauki matematyki w szkole
Metoda twórczego myślenia J. Osborne
Metoda ta jest szczególnie polecana podczas rozwiązywania problemów. Wszystkie Dzieci mają prawo zgłaszać swoje pomysły, nie podlegają one ocenie. Ważna jest duża ilość pomysłów, nie jest istotne, kto jest autorem pomysłów. Po zakończeniu zgłoszeń można przystąpić do oceny pomysłów pod kątem przydatności w pracy.
ROZWÓJ SPOŁECZNO-EMOCJONALNY PRZEDSZKOLAKÓW
Nauczyciele małych dzieci mają równolegle do spełnienia dwa, pozornie sprzeczne, zadania:
– uczenie dzieci norm i zasad współżycia w grupie;
– wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka.
Oba cele w wielu momentach stoją wobec siebie w konflikcie. Niezauważenie tego może prowadzić do zaprzeczania indywidualności dzieci i unifikacji ich potrzeb, zdolności i traktowania każdego dziecka jedynie jako członka grupy lub odwrotnie – może prowadzić do nadmiernej koncentracji na indywidualnym rozwoju i zaniedbywaniu procesu nabywania kompetencji społecznych.
Jakie kompetencje społeczne dzieci rozwijają w pierwszym okresie edukacji? / Przedszkole Wola Warszawa / Karuzella nr 1 - Czyste Przedszkole
- gotowość do uczestniczenia w różnych sytuacjach i umiejętność adekwatnego reagowania na nie;
- porozumiewanie się, dyskutowanie, argumentowanie, słuchanie innych;
- rozwiązywanie problemów, negocjowanie różnych stanowisk;
- odporność emocjonalną na trudne sytuacje;
- pokonywanie chęci porzucenia pracy.
Jedną z ważniejszych dyspozycji kształtowanych w okresie przedszkolnym jest kooperacja – umiejętność wspólnego działania na wspólnym polu. Wymaga ona po pierwsze dostrzegania i doceniania zalet (zasobów) innych osób w grupie, a po drugie uwzględniania tych osób we wspólnych planach. Dzieci
w przedszkolu uczą się odpowiedzialności zarówno za siebie, jak i za proces własnego rozwoju.
Jaka jest rola przedszkola w nabywaniu przez dzieci kompetencji społecznych? / Przedszkole Wola Warszawa / Karuzella nr 1 - Czyste Przedszkole
Przedszkole powinno wychowywać dzieci ku dobru. Tak, żeby w przyszłości umiały kochać, szanować innych i powstrzymać się od krzywdzenia ich. A jednocześnie tak, żeby umiały zadbać o siebie. Oznacza to umiejętność pogodzenia własnego rozwoju i własnych interesów, własnego zdrowia i szczęścia z interesami i szczęściem innych. Dzieci uczą się tego zarówno poprzez modelowanie, naśladowanie jak i wyciąganie wniosków. Nauka taka jednak jest procesem, który w okresie przedszkolnym się zaczyna, ale bynajmniej nie kończy.
Ucząc dzieci zasad społecznych należy unikać dogmatyzmu i sztywnego określania norm i standardów, które powinny osiągnąć. Zadaniem przedszkola nie jest osiągnięcie efektów w postaci grzecznych uczniów i posłusznych obywateli, ale stworzenie takich warunków, aby dzieci mogły doświadczyć tego, co służy rozwojowi ich samych i innych ludzi oraz nabyć (w takim stopniu, w jakim potrafią i są gotowe) umiejętności potrzebne w życiu społecznym.
Wypełniając to zadanie kierujemy się następującymi zasadami:
1. Organizujemy otoczenie dzieci tak, żeby stymulowało kontakty interpersonalne i dzieci mogły w nim swobodnie działać.
2. Dbamy o to, żeby dzieci znały swoje prawa.
3. Podstawowe normy są bardzo jasne, przekraczanie ich jest niedopuszczalne. Bardzo niewiele norm jest ustalonych przez dorosłych, większość zasad ustalają dzieci razem z nauczycielami albo nawet same dzieci.
4. W przypadku konfliktów unikamy szukania winnych, traktując je jako problem do rozwiązania. Zostawiamy dzieciom przestrzeń do samodzielnych prób (nie włączamy się natychmiast, jesteśmy uważni i unikamy roli sędzi).
5. Zamiast kar dzieci ponoszą konsekwencje wcześniej wspólnie ustalone.
Otoczenie dzieci i zakres wolności / Przedszkole Wola Warszawa / Karuzella nr 1 - Czyste Przedszkole
Dzieci powinny szanować swoje potrzeby, ale jednocześnie muszą brać pod uwagę swoich kolegów i nauczycieli. Zdarza się, że potrzeby dziecka lub grupy dzieci stoją w sprzeczności z potrzebami innych. Niezbędny wówczas jest wzajemny szacunek i rozważenie racji obu stron. Dobrze jest dać dzieciom jak najwięcej swobody i wolności w wyborze aktywności. Sala powinna być urządzona tak, żeby każde dziecko miało możliwość korzystania ze wszystkich materiałów, mogło też bawić się w to, na co ma ochotę i gdzie ma ochotę, pod warunkiem, że nie przeszkadza to innym. Dobrze jest podzielić salę na wyraźne części (wcale niekoniecznie muszą to być tzw. kąciki zainteresowań), z których każda odpowiada rodzajowi podstawowej aktywności. Na pewno musi być:
- część (można ją nazwać „centrum”) konstrukcji;
- część czytelniczo-relaksacyjna, z regałami na książki;
- część przyrodniczo-badawcza (z regałem na którym można składać zbierane okazy, obserwować rośliny przez lupę, ważyć, obserwować, mierzyć);
- część plastyczno-artystyczna ze swobodnym dostępem dzieci do papieru i innych przyrządów i materiałów plastycznych;
- część teatralno-muzyczna (z lustrem, pojemnikiem na ubrania do przebierania);
- część techniczna ze starymi urządzeniami (np. prawdziwym telefonem, maszyną do pisania, klawiaturą komputerową, radiem).
Dobrze jest, jeśli w sali dziecinnej jest umywalka – upraszcza to sprzątanie i umożliwia codzienną higienę, wraz z myciem zębów. Stoliki do pracy nie muszą stać a jednym rzędzie, ponieważ nawet, jeśli wszystkie dzieci jednocześnie pracują mogą być rozmieszczone w różnych częściach sali. Ułatwi to nauczycielowi różnicowanie zadań w zależności od wieku i zwiększy koncentrację dzieci. Osiągamy w ten sposób bardzo ważny cel w socjalizacji dzieci – uczą się one samodzielności i odpowiedzialności za siebie. Mogą podejmować własne wybory, ale uczą się też ponosić ich konsekwencje.
Prawa dzieci / Przedszkole Wola Warszawa / Karuzella nr 1 - Czyste Przedszkole
Dorośli powinni respektować prawa dzieci do:
- szacunku dla swoich potrzeb;
- nietykalności cielesnej;
- poszanowania własności;
- podejmowania decyzji i możliwości wyboru;
- opieki i ochrony;
- partnerskiej rozmowy na każdy temat.
Nauczyciel musi stale respektować prawa dzieci do własnego zdania, do odmowy, uważnie słuchać ich opinii, zauważać podejmowane przez nie wysiłki.
Konieczne jest wspólne ustalanie zasad współżycia tak, żeby nie łamały praw innych osób.
Prawa / Przedszkole Wola Warszawa / Karuzella nr 1 - Czyste Przedszkole
Dzięki temu dzieci rozwijają znajomość własnych praw i umiejętność dostrzegania sytuacji, w których łamane są prawa własne i innych osób.
Dzieci mają prawo do indywidualnego procesu i tempa rozwoju. Warto poznać dzieci przez rozmowy z rodzicami i własną obserwację, dostosować metody pracy do ich możliwości, a tematykę zajęć do ich zainteresowań. Należy doceniać wysiłek dziecka włożony w pracę, bez względu na jej efekt. Warto dać dziecku prawo nieuczestniczenia w zajęciach, ale po ustaleniu zakresu tej wolności, szczególnie w sytuacjach, kiedy dziecko konsekwentnie odchodzi od zajęć. Niektórzy uważają, że namawianie, nakłanianie dzieci do określonych czynności jest ograniczaniem prawa do indywidualnego tempa rozwoju. Trzeba jednak pamiętać, że zadaniem nauczycieli jest stwarzanie dzieciom warunków do rozwoju. Jeśli dziecko konsekwentnie odmawia udziału w zajęciach może to oznaczać, że zajęcia nie są dla niego. Warto wtedy przemyśleć swoją propozycję i dostosować ją do potrzeb dziecka.
Bardzo ważne jest prawo dziecka do akceptacji takim, jakie jest. Nie znaczy to, że koniecznie trzeba je lubić. Można nie akceptować zachowań, ale akceptować osobę i jej uczucia. Jest to trudne i wymaga dużej dojrzałości oraz gotowości nauczyciela. Dzieci mają prawo do pomocy i ochrony przy pokonywaniu przeżyć wywołanych przemocą i zniszczeniem, wynikających np. z relacji między dziećmi. Dziecko oczekuje naszego wsparcia. Staramy się zająć obiema stronami konfliktu. Nie oceniamy dzieci, nie stosujemy kar. Umożliwiamy dzieciom przeżycie uczuć, rozwiązanie konfliktu i pogodzenie się.
Podstawowe normy / Przedszkole Wola Warszawa / Karuzella nr 1 - Czyste Przedszkole
Normy w życiu Ośrodka obracają się wokół dwóch zasad: bezpieczeństwa i szacunku. Dzieciom nie wolno:
- krzywdzić innych ani siebie;
- stwarzać niebezpiecznych sytuacji;
- niszczyć cudzą własność;
- przeszkadzać innym w pracy lub zabawie.
Te ogólne normy warto z dziećmi skonkretyzować. Muszą one dobrze wiedzieć, jakie szczegółowe zakazy
wynikają z głównych norm, np.:
- nie wolno chodzić po schodach do piwnicy, wychodzić samemu poza teren Ośrodka, wychodzić na podwórko bez pozwolenia dorosłych, skakać z drabinek, kiedy nie ma materacy;
- nie wolno krzywdzić innych dzieci (bić, przezywać, poniżać, wyśmiewać, wykorzystywać);
- nie wolno niszczyć specjalnie naszych wspólnych rzeczy (materacy, stołów, piłek);
- jeżeli zepsujemy coś specjalnie – trzeba to jakoś naprawić;
- nie wolno niszczyć i zabierać cudzej własności bez pytania (nietykalna, nawet dla dorosłych jest półka dziecka lub jego szuflada);
- nie wolno przeszkadzać innym w tym, co robią.
Negocjowanie reguł / Przedszkole Wola Warszawa / Karuzella nr 1 - Czyste Przedszkole
Część reguł warto wynegocjować z dziećmi na tzw. zebraniach grupowych (dzieci i nauczyciele), żeby wspólnie znaleźć satysfakcjonujące wszystkich rozwiązanie problemu. Na zebraniu omawia się skonfliktowane potrzeby (zarówno codzienne, drobne sytuacje, np. głośność puszczanej muzyki, jak i sprawy bardziej zasadnicze, np. korzystanie ze wspólnej łazienki tak, żeby zachować minimum intymności), stawia granice i szuka rozwiązań. Dzieci bardzo lubią taką formę ustalania zasad, uznają ją za sprawiedliwą i atrakcyjną. Nauczyciele jako członkowie grupy mają możliwość dorzucania ważnych dla siebie zasad do wspólnego kodeksu. Ich zasady nie mogą jednak dominować. Czasem negocjacje są burzliwe i zdarza się, że niektóre ustalenia są zmieniane lub łagodzone, bo za bardzo ograniczają działania dzieci. Wszystkie dzieci muszą się na wszystko zgodzić.
Samodzielne ustalenie kodeksu przez dzieci kształtuje wrażliwość na potrzeby innych ludzi, uczy poszanowania praw i potrzeb. Można zaobserwować również jeszcze jedną pozytywną konsekwencję: dzieci mniej skarżą, bo nie ma już powodu z każdą sprawą przybiegać do nauczyciela. Niekiedy potrzebna jest dyskusja dotycząca potrzeb innych dzieci, czy to z własnej grupy, czy też „obcej”. Takie dyskusje i wynikające z nich zasady współistnienia rozwijają u dzieci gotowość do empatycznych zachowań i uczą patrzeć na świat z różnych perspektyw.
Czasem ustalenie zasad poprzedzone jest dużym lub uciążliwym i powtarzającym się konfliktem. Ta metoda pozwala realizować bardzo ważny dla bezpieczeństwa dzieci program profilaktyki wykorzystywania seksualnego dzieci. Uczy dziecko odmawiania, wzmacnia jego pewność siebie i szacunek do własnego ciała. Zwiększa prawdopodobieństwo, że w przyszłości dziecko nie będzie bało się odmówić lub obronić się przed krzywdzeniem, wykorzystaniem lub niemoralnymi propozycjami.
Odpowiedzialność, samodzielność i współpraca / Przedszkole Wola Warszawa / Karuzella nr 1 - Czyste Przedszkole
Dzieci powinny mieć możliwość podejmowania obowiązków, ale również przyjmowania pomocy („nie zawsze sobie radzę sam”). W sposób naturalny odbywa się to w grupie różnowiekowej oraz w kontaktach z dziećmi niepełnosprawnymi, choć wcale nie znaczy, że dziecko pięcioletnie nie może przyjąć pomocy od dziecka młodszego – eksperta w jakiejś dziedzinie.
Funkcja „dyżurnego”, powierzanie odpowiedzialności za wygląd i porządek w poszczególnych centrach zainteresowań (czytelniczego, przyrodniczego, teatralnego itp.) jest często stosowanym sposobem uczenia dzieci odpowiedzialności za innych. Dzieci będą uczyć się współdziałania wykonując wspólne zadania w małych kilkuosobowych grupach (np. praca plastyczna, koncert, planowanie i wykonywanie zadań w terenie, przygotowywanie posiłku).
Rozwija to umiejętność dostosowywania swoich potrzeb do możliwości społecznych (np. ograniczeń organizacyjnych, potrzeb innych ludzi).
Włączając dzieci w pracę zespołową można dać im odpowiedzialność za wykonanie różnych działań w ramach projektu a następnie zachęcać ich do referowania pozostałym dzieciom wyników swojej pracy. Dzięki temu dzieci uczą się samodzielności oraz w naturalny sposób zbierają doświadczenia wymieniania się informacjami i uczenia się od siebie nawzajem. Układ sali, umieszczenie wszystkich narzędzi i materiałów w zasięgu rąk dzieci, oznaczone szuflady, pojemniki na kredki lub nożyczki wspomagają naukę samoobsługi w zakresie codziennych czynności, w różnych pracach plastycznych, technicznych. Zapewnia to swobodę i możliwość aktywności w organizowaniu sobie miejsca zabaw, znajdowania narzędzi i materiałów i upraszcza czynności porządkowe.
Dzieci muszą mieć możliwość podejmowania prób samodzielnego rozwiązywania trudności organizacyjnych i konfliktów interpersonalnych. Nauczyciele powinni być czujni i nie spieszyć z pomocą natychmiast, kiedy dziecko sobie nie radzi. Można zadać pytanie: „A co już próbowałeś? albo „Może poprosisz o pomoc Antka? Widziałam, że wczoraj rozwiązał podobny supeł”. Dzieci muszą nauczyć się, że do nabycia umiejętności potrzebny jest czas i niekiedy wiele prób. Warto więc zachowywać pierwsze szkice nawet nieudane a następnie razem z dzieckiem porównywać je i doceniać postęp.
Rozwiązywanie problemów / Przedszkole Wola Warszawa / Karuzella nr 1 - Czyste Przedszkole
Znalezienie właściwego rozwiązania konfliktu jest często trudne – dzieci są bezradne, często niezwykle wzburzone emocjonalnie i ewidentnie potrzebują pomocy. Przy poważnych konfliktach (np. dzieci biją się lub wyzywają) osoba dorosła musi wziąć odpowiedzialność za natychmiastowe przerwanie walki poprzez fizyczne rozdzielenie stron. Ale następne fazy już należą do dzieci.
W rozwiązywaniu problemów, niezależnie od tego ilu osób dotyczą, stosujemy metodę rozwiązywania problemów Thomasa Gordona. Polega ona na przestrzeganiu następującej procedury:
Określenie problemu – strony konfliktu mówią co im przeszkadza, co się stało
1. i jakie przeżywają w związku z tym uczucia.
2. Wszyscy podają różne propozycje rozwiązania problemu (metodą burzy mózgów, żadna propozycja na tym etapie nie jest oceniana ani odrzucana). Propozycje są spisywane przez nauczyciela na kartce. Nauczyciel ma prawo dawać swoje propozycje.
3. Oceniamy propozycje i wybieramy takie rozwiązanie, na które zgadzają się wszyscy. Jeżeli to się nie udaje – zostawiamy problem na razie bez rozwiązania i umawiamy się na spotkanie później.
4. Jeśli zgodzimy się na wspólne rozwiązanie i postanowimy go przestrzegać, to jednocześnie ustalamy konsekwencje niewypełnienia umowy.
5. Po pewnym czasie sprawdzamy, czy rozwiązanie dobrze się sprawdza.
Czasem dzieci szukając rozwiązań swoich koleżeńskich problemów podają nieprawdopodobne, czasem wręcz okrutne propozycje. Naszym zadaniem jest je zapisać bez komentarza, ale na następnym etapie mamy prawo głosu i po prostu możemy się na nie nie zgodzić. Sama jednak możliwość wypowiedzenia głośno wszystkiego, co dzieciom przychodzi do głowy oczyszcza nagromadzone emocje i umożliwia nabranie dystansu.
Przestrzeganie ustalonych norm / Przedszkole Wola Warszawa / Karuzella nr 1 - Czyste Przedszkole
Dzieci bardzo chętnie ustalają normy, które nie dotyczą ich osobiście. Problemy pojawiają się, kiedy normy stają w sprzeczności z potrzebami i pragnieniami: „Chcę potrzymać tego pluszowego konika, nieważne, że nie ja go przyniosłam”, „Chcę zbudować domek, nie obchodzi mnie, że materace są używane przez inne dzieci”.
Bardzo często zdarza się, że dzieci co prawda znają i respektują daną normę, ale nie są w stanie jej przestrzegać – próbują ją omijać i np. kłamią albo „zaciemniają” obraz rzeczywistości: „Ja wcale nie zabieram samochodzika, ja go sprzątam”, „Znalazłam to serduszko więc jest moje, w dodatku znalazłam je nie w przedszkolu”.
Nauka norm moralnych jest trudna dla dzieci i w pewnym stopniu bolesna. Dla dziecka w wieku przedszkolnym najważniejsza jest jego własna potrzeba. W Ośrodku lub przedszkolu musi ją dostosować do innych ludzi.
Potrzebna mu pomoc – uważne wysłuchanie i zrozumienie dla jego rozterek. Zawsze jednak zadaniem nauczyciela jest przypomnienie zasady, która reguluje prawo. Nie można potępiać dzieci za ich krętactwa, kłamstwa lub zmyślanie. I tak winowajca ma dostatecznie trudną sytuację, kiedy odbiera mu się upragnioną zabawkę.
Nauczyciel modeluje szacunek dla uczuć dzieci poprzez aktywne i uważne słuchanie. Porozumiewa się z nimi we wszelkich sytuacjach codziennych, aranżuje rozmowy grupowe i spontaniczne, w których trzeba coś ustalić, wyjaśnić, podzielić się swoimi pomysłami. Jeśli w przedszkolu używane są formy grzecznościowe, a dzieci mają doświadczenia z innymi ludźmi, w sposób naturalny uczą się sposobu odnoszenia się do innych (np. starszych) ludzi.
Dlaczego nie kary? / Przedszkole Wola Warszawa / Karuzella nr 1 - Czyste Przedszkole
Rezygnujemy całkowicie z kar na rzecz ponoszenia przez dzieci konsekwencji własnych działań. Kary wywołują lęk u wrażliwych dzieci, powodują utratę kontaktu, stawiają dorosłego ponad i poza dziećmi. Kary są arbitralnie ustalane przez dorosłych. Przestrzeganie norm czyli nakazów i zasad społecznych musi być skojarzone przez dzieci z jakąś ważną dla nich konsekwencją. Jeśli jest nią kara, to dziecko uczy się przede wszystkim unikania jej. Lęk przed karą lub gniewem dorosłych staje się dominujący, a zachowanie, które do kary doprowadziło, przestaje mieć znaczenie. Ponadto fakt, że dorosły wymierza karę zdejmuje z dziecka całkowicie odpowiedzialność za popełniony czyn.
Konsekwencje i stawianie granic / Przedszkole Wola Warszawa / Karuzella nr 1 - Czyste Przedszkole
Konsekwencje mają logiczny lub naturalny związek z działaniem, które je poprzedza. Są związane z zasadami obowiązującymi w grupie przedszkolnej.
Egzekwowaniu konsekwencji nie towarzyszą gniew ani krzyk. Jest to naturalna kolej rzeczy: zrobiłem coś niewłaściwego – naprawiam to. Krzywda lub szkoda zrobiona specjalnie wymaga zadośćuczynienia, np. jeśli dzieci zepsują specjalnie czyjąś budowlę, to ją odbudowują albo robią inną przyjemność pokrzywdzonej osobie.
Jeśli dziecko wyleje wodę, to ją ściera, jeśli zrobiło to specjalnie (głupi dowcip), to dodatkowo pomaga woźnej w jej pracach. Nie ma powodu, żeby dorośli musieli ponosić konsekwencje wybryków dzieci. Ale też nie uważamy za stosowne, żeby dzieci ucząc się odpowiedzialności i przestrzegania prawa doznawały upokorzenia albo musiały się bać. Nigdy więc nie poniżamy dzieci publicznym napiętnowaniem. Ponieważ dzieci mają wiele okazji do podejmowania własnych wyborów, to najczęściej konsekwencje są częścią umowy z nimi i powinny być określane z wyprzedzeniem.
Czasowe wyłączanie / Przedszkole Wola Warszawa / Karuzella nr 1 - Czyste Przedszkole
Dzieci chcą przestrzegać umów i działać zgodnie z prawem. Czasem popełniają błędy, podejmują złe wybory. Czasem zapominają o wspólnych ustaleniach lub ulegają pokusom. Stosujemy wówczas tzw. czasowe wyłączanie – dziecko siada na krzesełku obok stołu na 3 do 5 minut. Dostaje dzięki temu sygnał, że zachowanie należy przerwać. Ma czas, żeby ochłonąć i przypomnieć wspólne zasady. Czasowe wyłączenie nie wiąże się z żadnymi innymi konsekwencjami – ani z gniewem dorosłego, ani z pogadanką na temat złego zachowania, ani z koniecznością przeproszenia innych osób. Mija czas – dziecko wraca do zabawy. Jest to dobra metoda, uznawana przez dzieci i skuteczna w utrwalaniu reguł, nawet wobec dzieci z zaburzeniami emocjonalnymi i zaburzeniami zachowania.
Obserwacja i dokumentowanie rozwoju dzieci oraz ocena dojrzałości przedszkolnej
Obserwacja dzieci / Przedszkole Wola Warszawa / Karuzella nr 1 - Czyste Przedszkole
Nauczyciel powinien prowadzić stałą i systematyczną obserwację rozwoju dzieci oraz dokumentować ten rozwój. Przedmiotem obserwacji mogą być między innymi:
- zachowania rutynowe, codzienne potrzeby fizjologiczne, odżywianie, toaleta, okresy przejściowe – progi rozwojowe (np. rozstanie, adaptacja, nowe dziecko), zainteresowania dziecka, czas trwania aktywności, sposób korzystania z materiałów;
- kontakty z rówieśnikami: zachowanie wobec innych dzieci, komunikacja, stabilność relacji, status i pozycja w grupie, dowody rozwoju;
- zabawa – relacje z dorosłym i dziećmi, wzorce zabaw fabularnych, zakres tematyczny, zakres emocjonalny, komentarze i interakcje werbalne dziecka, czas i uczestnicy zabawy, działania symboliczne, użycie rekwizytów, tematyka zabaw, sposób rozwijania zabaw fabularnych;
- kontakty dziecka z dorosłymi – częstotliwość kontaktu, zakres zależności, ekspresja słowna, relacja w sytuacjach problemowych;
- rozwój poznawczy – rozwój zdolności myślenia, umiejętność odróżniania, dostrzeganie podobieństw i różnic, tworzenie analogii, skutek i przyczyna, orientacja, klasyfikowanie, postrzeganie wzorców, zainteresowanie otoczeniem, spójność procesów umysłowych, rozumienie zależności przyczynowoskutkowych, reakcja na zmianę ustalonego porządku, rozumienie norm postępowania, reguł, wiedza ogólna;
- rozwój językowy – humor, stopień rozumienia języka i przekazywanych treści, słownictwo, styl narracji, budowa zdań, dialekt/wymowa;
- rozwój ruchowy, koordynacja ruchowa i samokontrola, stopień opanowania umiejętności ruchowych, samodzielność, siła i odporność.
Obserwacja powinna być jak najbardziej obiektywna ale zawsze trzeba mieć w świadomości to, że wnosi się do obserwacji zarówno kulturę, wartości i przekonania odnośnie np. wychowywania dzieci, swoją indywidualność: temperament, uczucia, zainteresowania, jak i swoje doświadczenie z podobnymi „przypadkami”. Strategią pomocną w uzyskaniu obiektywizmu jest unikanie ocen i interpretacji i koncentrowanie się na opisywaniu zdarzeń oraz zbieranie dodatkowych informacji od członków rodziny. Obserwacje nauczyciel powinien rejestrować. Obserwacje powinny być dostępne dla rodziców, a oni mogą
dodawać do nich swoje komentarze i własne przykłady obserwacji poszczególnych cech.
Dokumentacja rozwoju dzieci / Przedszkole Wola Warszawa / Karuzella nr 1 - Czyste Przedszkole
Dokumentacją rozwoju dzieci będzie systematycznie gromadzone portfolio zawierające prace dzieci na przestrzeni roku lub dłuższego czasu. Do portfolio należy wkładać te prace, które świadczą o przejściu przez dziecko pewnego etapu rozwoju lub o pokonaniu bariery (np. kilka wersji tego samego rysunku).
Prace muszą być podpisane i datowane – najlepiej jeśli zawierają spisany komentarz dziecka i jego uwagi – jest to wówczas dodatkowo dowód rozwoju językowego i sposobu myślenia. Przy segregacji prac do portfolio powinny brać udział dzieci.
Pożytecznym źródłem informacji o rozwoju i aktywności dziecka są również fotografie robione w trakcie zajęć, zwłaszcza, jeśli uda się uchwycić zainteresowanie dzieci oraz proces nauki (np. fazy budowania modelu lub innej konstrukcji).
Dokumentowanie niewątpliwie zabiera czas. Jest to jednak niezwykle ważny element pracy nauczyciela, tak samo ważny jak prowadzenie zajęć. Obserwację (i notatki) można robić w czasie swobodnych zabaw dziecięcych, kiedy nauczyciel nie musi grać wiodącej roli w grupie. A w dokumentowaniu, segregowaniu i opisywaniu produktów dziecięcych mogą uczestniczyć asystenci (np. woźna) i wolontariusze (rodzice) oraz dzieci.
Ocena dojrzałości przedszkolnej / Przedszkole Wola Warszawa / Karuzella nr 1 - Czyste Przedszkole
Na zakończenie edukacji przedszkolnej nauczyciele zobowiązani są do oceny dojrzałości dziecka do podjęcia nauki w szkole. Najważniejsze cechy dziecka jakie warunkują jego dobry start w edukację szkolną to:
- samodzielność, wytrwałość i odporność;
- umiejętności społeczne i komunikacyjne;
- ciekawość i aktywna, twórcza postawa wobec nowych doświadczeń;
- umiejętność rozwiązywania różnych problemów;
- pewność siebie;
- gotowość do respektowania ustalonych zasad i reguł.
W ewaluacji dojrzałości dziecka pomocne będą zarówno karty obserwacji wypełniane podczas całego pobytu w grupie przedszkolnej, jak i portfolio, notatki z rozmów z rodzicami, czy uwagi specjalistów. Kartę ewaluacji rozwoju dziecka pięcioletniego, które w następnym roku rozpoczyna naukę w szkole zaproponowaną w załączniku nr 4 nauczyciel wypełnia dwukrotnie: w listopadzie-grudniu, a następnie w maju.
Po pierwszej ocenie konieczne jest przedyskutowanie z rodzicami i ewentualnie innymi osobami (np. konsultantem) ewentualnych działań mogących przyspieszyć proces rozwijania potrzebnych dyspozycji i umiejętności.
Źródło: Monika Rościszewska-Woźniak: "Dobry start przedszkolaka".